Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2011

Σε δεινή θέση βρίσκεται η ελληνική ακτοπλοΐα

Από: Γιώργος Γεωργακάκης
Σε δεινή θέση βρίσκεται η ελληνική ακτοπλοΐα καθώς η έντονη οικονομική κρίση -που έχει οδηγήσει στη μείωση της επιβατικής 
κίνησης- η ραγδαία αύξηση της τιμής των καυσίμων, η αδυναμία χρηματοδότησης των εταιρειών από τις τράπεζες και η αύξηση 


των επιτοκίων δημιουργούν ένα ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας, με αποτέλεσμα ο κλάδος να κινδυνεύει με οικονομική κατάρρευση.
Τα ετήσια ζημιογόνα αποτελέσματα των εισηγμένων εταιρειών, οι οποίες εξυπηρετούν το 85% του ακτοπλοϊκού μεταφορικού έργου στο Αιγαίο και το 80% στη γραμμή Ελλάδας - Ιταλίας, αποτελούν τον χαρακτηριστικότερο «καθρέφτη» της υφιστάμενης κατάστασης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Blue Star Ferries Μιχάλη Σακέλλη -ο οποίος ήταν εκ των ομιλητών στο πρόσφατο 2ο ναυτιλιακό συνέδριο- το 2010 οι ζημίες ανήλθαν σε 254 εκατ. ευρώ έναντι 72 εκατ. το 2009, δηλαδή παρουσίασαν αύξηση 252% (υπερδιπλασιάστηκαν), ενώ για το 2011 αναμένεται επιδείνωση των λειτουργικών αποτελεσμάτων, χωρίς καμία προοπτική βελτίωσης το 2012.
«Δυστυχώς, οι επόμενοι μήνες θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμοι και είναι βέβαιο ότι θα είναι αντικειμενικά αδύνατη η εκτέλεση των δρομολογίων όπως έχουν προγραμματισθεί», σημειώνει ο κ. Σακέλλης.

H ANEK
Την ίδια ώρα, η χρηματιστηριακή αξία ορισμένων εκ των εισηγμένων εταιρειών... πιάνει πάτο, με χαρακτηριστικότερο, ίσως, παράδειγμα την Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Κρήτης (ΑΝΕΚ), η κοινή ονομαστική μετοχή της οποίας διαπραγματευόταν χθες στο Χρηματιστήριο Αθηνών στην τιμή των 0,12 λεπτών (!) πριν «κλείσει» στα 0,13 λεπτά!
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η σημερινή χρηματιστηριακή -και όχι η πραγματική- αξία της ΑΝΕΚ, με βάση τη χθεσινή τιμή των μετοχών της (κοινών ονομαστικών και προνομιούχων 1990 και 1996), δεν ξεπερνά τα 27, περίπου, εκατομμύρια ευρώ!
Ουσιαστικά, δηλαδή, η χρηματιστηριακή αξία της ΑΝΕΚ αυτή τη στιγμή ανέρχεται σε ποσό υποπολλαπλάσιο από την τιμή αγοράς ενός νέου σύγχρονου επιβατηγού - οχηματαγωγού πλοίου της!
Ειδικότερα, οι 188.654.892 κοινές ονομαστικές μετοχές (σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία της τελευταίας γενικής συνέλευσης της εταιρείας στα Χανιά, στις 30 Μαΐου 2011) κοστίζουν, πλέον, 24.525.136 ευρώ!
Υπενθυμίζεται ότι στη συνέλευση της 30ής Μαΐου, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γιάννης Βαρδινογιάννης είχε παραδεχθεί ότι το τελευταίο διάστημα η ΑΝΕΚ έχει μπει σε «μεγάλες περιπέτειες». Ταυτόχρονα, όμως, είχε εκφράσει την πεποίθηση ότι θα έρθουν καλύτερες ημέρες για την Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Κρήτης, χάρη -και- σε συγκεκριμένες ενέργειες της διοίκησης, όπως η υπογραφή τριετούς συμφωνίας με την εταιρεία Attica Α.Ε. Συμμετοχών για την εκτέλεση συνδυασμένων δρομολογίων από πλοία των δύο εταιρειών στη διεθνή γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Ανκόνα καθώς και στην ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιάς - Ηράκλειο.

Τα βασικά προβλήματα
«Προβλήματα επιβίωσης» αντιμετωπίζει σήμερα η επιβατηγός ναυτιλία, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Blue Star Ferries Μ. Σακέλλη.
Σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη, τα προβλήματα αυτά έχουν προβλεφθεί και τονίζονται για περισσότερα από 10 χρόνια. Οφείλονται, δε, σύμφωνα με τον ίδιο, στους εξής λόγους:
• Στην υπερβολική αύξηση των τιμών των καυσίμων, οι οποίες από το 2009 έχουν αυξηθεί κατά 66%.
• Στη μη προσαρμογή των μισθωμάτων των γραμμών Δημόσιας Υπηρεσίας στις αυξημένες τιμές των καυσίμων.
• Στους ακριβούς ναύλους που διαμορφώνονται από την υψηλή φορολόγηση και οι οποίοι δεν είναι δυνατόν να αναπροσαρμοσθούν για να καλυφθούν οι λειτουργικές ανάγκες των πλοίων.
• Στη μείωση της κίνησης, η οποία το 2011 εκτιμάται στο 15%.
• Στην αδυναμία των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν τις εταιρείες.
• Στη γενικότερη αύξηση όλων των συντελεστών του κόστους εκμετάλλευσης.
• Στην αύξηση των επιτοκίων.
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι ο κ. Σακέλλης -ο οποίος κατέθεσε, στο 2ο ναυτιλιακό συνέδριο, συγκεκριμένα προτάσεις - μέτρα για την ενίσχυση της επιβατηγού ναυτιλίας- έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην κατάργηση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, ότι μετά από αυτό το γεγονός «σε λιγότερο από δύο χρόνια οι αρμοδιότητες για τη ναυτιλία μας έχουν ανατεθεί σε τρία διαφορετικά Υπουργεία και έχουν εκδοθεί περισσότερα από 10 Προεδρικά Διατάγματα αλλάζοντας την κατανομή των αρμοδιοτήτων, ενώ μόλις πρόσφατα έχουν διοριστεί οι αρμόδιοι γενικοί γραμματείς, χωρίς να έχουν ακόμα σαφείς αρμοδιότητες»!

Προβολές σελίδας